Selasa, 28 Mei 2013

Keliling Dunia Harungi Cuaca Ektrem, Dg Motosikal ...


Ed March, mengarungi arktik dengan honda lawasnya
MENJELAJAH dunia dengan motosikal tentu banyak diimpikan para rider. Hal itu dilakukan seorang elaki Inggeris, Ed March, lelaki ini memilih melakukan perjalanan ekstrem, dengan tujuan mengelilingi daratan sangat dingin yang memiliki iklim salji terpanjang iaitu lingkar Artik.

Perjalanan tersebut tentu mendapat cabaran dan dianggap pilihan yang gila. Pasalnya, dilaporkan Motorcycle.com, Jumaat 24 Mei 2013, untuk perjalanannya tersebut March hanya menunggangi motosikal Honda C90. “Untuk menunjukkan kepada dunia, Anda tidak perlu hanya melakukan perjalanan dengan menggunakan BMW R1200GS,” kata lelaki tersebut.

Di cuaca yang sangat dingin, dia hanya membawa peralatan seadanya seperti kamera, peralatan berkemah, serta bendera negaranya, Inggeris. Sebelum ke lingkar Artik, dia juga sempat melakukan perjalanan jarak jauh selama lapan bulan, dengan menempuh jarak 14,500 mil, dari Malaysia ke Inggeris. Dan perjalanan tersebut hanya menggunakan Honda C90.

Dalam perjalanan itu, dia tidak hanya menikmati indahnya alam dan budaya di setiap negara, melainkan membuat sebuah filem dokumenter tentang perjalanannya untuk kempen yang diberi nama Kickstartes. Rencananya, March juga akan melakukan perjalanan yang sama, namun akan membawa beberapa kru filem, dan mengajak 10 rider untuk melakukan perjalanan yang disebut “Chinese Honda”.(IH)

Tiada ulasan:

Hari 1 Bandar Abbas

Hari pertama kami wild camp di Iran. Ni di taman awam nama Laleh Park. Toilet tutup pukul 12.00tgh mlm. Sempat fresh up, basuh baju. Puku...