Sabtu, 2 Februari 2013

EPIC RIDE 5555KM

Sukan Jelajah Bermesin Kuasa Minyak Beroda Dua

Allah setuju selepas lebih 2 tahun merancang,penulis bersama dengan 7 lagi sahabat yang bersemangat bebas berangkat dengan tujuan menuntut ilmu baru pelajaran luar kelas tahap 7 untuk menjelajah (ke Mae Sot,Mae Sai,Golden Triangle,Chiang Rai, Chiang Mai) Thailand. Penulis dan sahabat memasuki Thailand melalui Sempadan Wang Kelian,Perlis seawal 8 pagi waktu Malaysia, dan menjejaki Bandar Prachuap KiriKhan sejauh 813km dari pintu rumah dan sampai pada pukul 6.00 petang.
Perjelajahan kami ke Satun dan mengikuti lebuhraya (kanan) ke Ratthapum dan seterusnya  mengikuti lebuhraya utama(kiri) ke Bangkok.
Tuan-tuan penunggang kasual walaupun kali pertama dalam usaha menjelajah cuma perlu memastikan hala tuju tuan-tuan ke utara itu sahaja, boleh berpandukan kompas,ataupun cahaya matahari (pada yang tidak ber GPS).

Penulis percaya pada falsafah pengembara tanpa ilmu pengetahuan umpama lelaki yang mengaku matang tetapi tiada isteri (tidak lengkap,tuntutan kemaluan tidak dipenuhi). Pengembara sebenar(sebut True Rider) perlu tahu destinasi, jalan yang akan di pilih, jarak, anggaran masa tungangan, di mana perlu berhenti bersembahyang, mengisi minyak, makan dan seterusnya berehat untuk perjalanan hari esok.


seawal 7 pagi Simpang Padang Melangit,Perlis, Malaysia. Mesin penulis dengan 12 liter tambahan petrol.



melepasi Phatthalung
































7malam waktu tempatan.

lumayan untuk 500baht


beliau adalah Chief, setia bersama Modenas GT,sedikit pelarasan pada carburator, demi tungangan rakus hari esok.


parking depan pintu bilik hotel



pasar malam jual menatang menang ni woih.



hilang 5kg selepas 10 jam ride, 813KM. 







Tiada ulasan:

Awak Terlalu Baik Untuk Saya

Dalam gambar ini, okay kita kenal Ricardo Kaka, pemenang Balon d’Or sebelum era dominasi Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo. Perempuan sebel...