Sabtu, 9 Februari 2013

MAE SARIANG-MAE HONG SON-KAREN HILL TRIBE

Mae Sariang-Mae Hong Son.
"1864 Corners Certificate"
Ikut dari info pihak Yg keluar sijil tu Mae Hong Son Chamber Community (pejabat depan pejabat pos,selepas perpustakaan) selekoh yang kami lalu dari Mae Sot semua 2072. 1864 adalah jumlah selekoh dari ChiangMai.
Penulis dan para ahli dah buat,anda pun pasti boleh! Oh yeah....., gambaran selama ini berdasarkan pembacaan kepada tulisan di internet ternyata meleset, sesuai untuk penunggang kasual macam kita yang inginkan pengalaman baru.
Sijil 1864 corner (baca siam himpun duit, sijil 20bht,pelekat 45baht). Selepas itu
dari pekan Mae Hong Son kami ke Karen Hill Tribe (Puak Perempuan Leher Panjang).
Untuk ke ke tempat tu nak mudah elok sampai pintu gerbang besar kayu "wellcome to Mae Hong Son" tuan-tuan belok kiri. Dari Pekan Mae Hong Son belok kanan.Kalu tuan-tuan ikut papan tanda memang menyesal sungguh jauh(ada perkhidmatan bot ke Karen Tribe jika ikut papan tanda,baca siam buat duit lagi) Ikut jalan tersebut hingga lepas sungai besar kemudian belok kiri 7KM sampai lah jumpa laluan amat best dengan turun naik bukit lintas anak sungai 8 kali (penulis tergolek doq 2 kali). Masuk kampung kena lagi 250baht(pandai sungguh siam himpun duit). Dari pemerhatian penulis penempatan puak tersebut di reka khusus untuk menarik perhatian pelancong. Di bukit paling tinggi bahagian belakang kampung tersebut terdapat gereja kayu.



































Tiada ulasan:

TEMBIKAI AYAQ BELACAN

Resepi Kerabu Tembikai atau ada di Utara menggelarnya Tembikai Ayaq Belacan.. haaa.. rare kan.. Resepi ni dahulunya kerap dibuat...