Isnin, 17 Ogos 2020

John Deere




 John Deere adalah nama jenama Deere & Company, sebuah syarikat Amerika yang mengeluarkan mesin pertanian, pembinaan, dan perhutanan, mesin diesel, drivetrains (gandar, transmisi, kotak gear) yang digunakan dalam alat berat, dan peralatan perawatan rumput.  Pada tahun 2019, ia disenaraikan sebagai ke-87 dalam kedudukan Fortune 500 Amerika [3] dan berada di kedudukan ke-329 dalam ranking global. [4]  Syarikat ini juga menyediakan perkhidmatan kewangan dan aktiviti lain yang berkaitan.
Deere & Company disenaraikan di Bursa Saham New York dengan simbol DE. [5]  Slogan syarikat itu adalah "Nothing Runs Like a Deere", dan logonya adalah rusa melompat, dengan tulisan 'JOHN DEERE' di bawahnya.  Pelbagai logo yang menggabungkan rusa melompat telah digunakan oleh syarikat selama lebih dari 155 tahun.  Deere & Company beribu pejabat di Moline, Illinois.

Deere & Company bermula ketika John Deere, lahir di Rutland, Vermont, Amerika Syarikat pada 7 Februari 1804, berpindah ke Grand Detour, Illinois pada tahun 1836 untuk melepaskan diri dari kemuflisan di Vermont.  Sudah menjadi tukang besi yang mapan, Deere membuka sebuah toko seluas 1.378 kaki persegi (128 m2) di Grand Detour pada tahun 1837, yang memungkinkannya untuk berkhidmat sebagai pembaiki umum di desa, dan juga pengilang alat seperti garpu dan sekop. 
 Alat hanyalah permulaan;  barang yang membezakannya adalah bajak keluli sendiri yang dipelopori, yang dipelopori pada tahun 1837 ketika John Deere membuat pisau besi keluli Scotland menjadi bajak.  Sebelum bajak besi Deere, kebanyakan petani menggunakan bajak besi atau kayu di mana tanah Midwestern kaya itu tersekat, jadi mereka harus sering dibersihkan.  Bajak besi sisi halus menyelesaikan masalah ini dan banyak membantu penghijrahan ke Dataran Besar Amerika pada abad ke-19 dan awal abad ke-20.

 Cara tradisional menjalankan perniagaan adalah membuat produk seperti dan ketika ia dipesan.  Gaya ini sangat perlahan.  Oleh kerana Deere menyedari bahawa ini tidak akan menjadi model perniagaan yang layak, dia meningkatkan kadar pengeluaran dengan membuat bajak sebelum meletakkannya untuk dijual;  ini membolehkan pelanggan bukan sahaja melihat apa yang mereka beli sebelumnya tetapi juga membolehkan pelanggannya membeli produknya dengan segera.  Berita mengenai produknya mula tersebar dengan cepat.

 Pada tahun 1842, Deere mengadakan perkongsian perniagaan dengan Leonard Andrus dan membeli tanah untuk pembinaan kilang dua tingkat yang baru di sepanjang Sungai Rock di Illinois.  Kilang ini, yang diberi nama "L. Andrus Plough Manufacturer", menghasilkan sekitar 100 bajak pada tahun 1842 dan sekitar 400 bajak pada tahun berikutnya.  Kerjasama Deere dengan Andrus berakhir pada tahun 1848, dan Deere berpindah ke Moline, Illinois, untuk memiliki akses ke jalan kereta api dan Sungai Mississippi.  Di sana, Deere menjalin kerjasama dengan Robert Tate dan John Gould dan membina kilang seluas 1.440 kaki persegi (134 m2) pada tahun yang sama.  Pengeluaran meningkat dengan cepat, dan menjelang tahun 1849, Syarikat Deere, Tate & Gould menghasilkan lebih dari 200 bajak sebulan.  Tambahan dua tingkat untuk kilang dibina, yang memungkinkan pengeluaran lebih lanjut.
Deere membeli kepentingan Tate dan Gould dalam syarikat itu pada tahun 1853 dan bergabung dalam perniagaan oleh anaknya Charles Deere.  Pada masa itu, syarikat itu mengeluarkan pelbagai produk peralatan pertanian selain bajak, termasuk gerabak, penanam jagung, dan penanam.  Pada tahun 1857, jumlah pengeluaran syarikat mencapai hampir 1,120 alat per bulan.  Pada tahun 1858, kemelesetan kewangan di seluruh negara telah merugikan syarikat.  Untuk mengelakkan kemuflisan, syarikat itu disusun semula dan Deere menjual minatnya dalam perniagaan itu kepada menantunya, Christopher Webber, dan anaknya, Charles Deere, yang akan mengambil sebagian besar peranan pengurus ayahnya.  John Deere berkhidmat sebagai presiden syarikat sehingga tahun 1886. Syarikat ini disusun semula pada tahun 1868 ketika ia diperbadankan sebagai Deere & Company.  Walaupun pemegang saham asal syarikat itu ialah Charles Deere, Stephen Velie, George Vinton, dan John Deere, Charles dengan berkesan mengendalikan syarikat tersebut.  Pada tahun 1869, Charles mula memperkenalkan pusat pemasaran dan peniaga runcit bebas untuk memajukan penjualan syarikat di seluruh negara.  Pada tahun yang sama, Deere & Company memenangi "Paparan Plough in Variety Terbaik dan Terhebat" di Pameran Negeri Illinois Tahunan ke-17, yang mana ia memenangi $ 10 dan Pingat Perak. [6]

 Tumpuan utama tetap pada alat pertanian, tetapi John Deere juga membuat beberapa basikal pada tahun 1890-an. [7]



Tiada ulasan:

Awak Terlalu Baik Untuk Saya

Dalam gambar ini, okay kita kenal Ricardo Kaka, pemenang Balon d’Or sebelum era dominasi Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo. Perempuan sebel...