Khamis, 31 Disember 2015

KUANTAN DARUL BAUKSIT

PEKETUM merasa terkejut dengan pendedahan gambar Sungai Balok dan Pantai Berserah yang dicemari dengan tanah sehingga menjadi warna merah.

Ini bukan kali pertamanya pencemaran berlaku di pantai di sekitar Beserah, Pahang. Sebelum ini, air laut di sekitar pelabuhan Kuantan telah terdedah dicemari oleh mineral yang kelihatan memiripi tanah bauksit dan air sungai di sekitar Kuantan telah didedahkan memiliki kandungan merkuri dan logam berat yang melebihi piawai.

KAMI merasa amat terkesal dengan sikap Kerajaan Pahang yang lalai dan tidak serius dalam mengendalikan isu pencemaran Bauksit. Sedangkan isu ini telah dibangkitkan sejak setahun yang lalu, tiada sebarang tindakan tegas kelihatan telah diambil oleh Kerajaan Barisan Nasional Pahang untuk menyelesaikan isu Pencemaran Bauksit.

Isu pencemaran air yang dibangkitkan adalah perkara yang perlu dipandang serius dan perlu diselesaikan dengan segera sebelum kesihatan warga Kuantan terancam. Pencemaran air dan laut ini menimbulkan keraguan dan kerisauan warga Kuantan sama ada air paip yang menjadi sumber air minuman harian telah tercemar, malah warga Malaysia akan hilang keyakinan terhadap ikan, udang dan sumber lautan lain yang ditangkap di sekitar Kuantan.
PEKETUM mendesak Kerajaan Persekutuan supaya mencampur tangan terhadap isu ini dan membekukan semua lesen export bauksit dengan segera. Rakyat Pahang sudah hilang keyakinan terhadap Kerajaan Negeri dan kebanyakan rakyat berpendapat bahawa Kerajaan Pahang tiada keinginan untuk menyelesaikan isu pencemaran Bauksit.

Dengan pembekuan lesen export, segala aktiviti perlombongan akan dihentikan dengan secara automatik dan tindakan segera boleh diambil untuk memulihkan bandar Kuantan yang telah dicemari dan dirosakkan oleh aktiviti perlombongan bauksit ini. Adalah mustahil masalah pencemaran ini dapat diselesaikan dalam keadaan perlombongan masih diteruskan.

Akhir sekali, PEKETUM menegaskan bahawa segala pembangunan dan aktiviti perlombongan harus dijalankan dengan syarat alam sekitar tidak dicemari. Rakyat tidak menentang pembangunan, tetapi segala pembangunan yang dijalankan haruslah menjadi pembangunan yang mampan dan sejajar dengan kelestarian alam sekitar.

MADDUHA
PERSAUDARAAN KAPCAI RIDER TOURING SEMALAYSIA

Tiada ulasan:

PANAS LIT LIT

MANDI KERANA LETIH BERPUASA Daripada Abu Bakar bin Abdurrahman radhiyallahu ‘anhu; “Telah berkata sahabat yang menceritakan kepadaku: Aku pe...