SEERAH NABAWIYYAH
Al-Raheeq
al-
Makhtum
*Syeikh Safy
al-Rahman al-Mubarakfuriyy
*India
*Pemenang Hadiah
Pertama
Pertandingan
Seerah Rabitah Alam Islam, Mekkah
Topik
:-
1. PERANAN
& PERLUNYA RIWAYAT HIDUP RASULULLAH DALAM MEMAHAMI
ISLAM
2. SUMBER-SUMBER
SEJARAH RASULULLAH
3. RAHSIA
PEMILIHAN SEMENANJUNG ARAB SEBAGAI TAPAK PANCARAN
ISLAM
1.PERANAN &
PERLUNYA RIWAYAT HIDUP RASULULLAH DALAM MEMAHAMI
ISLAM
Tujuan mengkaji
riwayat hidup RasuluLlah dan penganalisaannya bukanlah semata-mata untuk
melihat
kejadian-kejadian dan episod-episod yang bersejarah ataupun memaparkan
ceritacerita
yang indah
sahaja. Oleh yang demikian tidak seharusnya kita menganggap kajian sejarah
hidup Rasulullah
ini sama dengan membaca dan menala'ah sejarah para pemerintah (khalifah)
di zaman
purbakala.
Tujuan pokok dari
kajian yang dimaksudkan ialah supaya setiap Muslim dapat memahami,
menganggap dan
menggambarkan bahawa hakikat zahir dan batin Islam semuanya teradun di
dalam penghidupan
Rasulullah itu sendiri. Gambaran dan anggapan ini akan timbul dan wujud
setelah seseorang
Muslim itu dapat memahami dengan benar segala hikmah dan keistimewaan
prinsip-prinsip
dan dasar-dasar Islam satu persatu terlebih dahulu.
Tegasnya kajian
riwayat hidup Rasulullah Sallallahu 'alaihi Wasallam ini adalah suatu usaha
mengumpul hakikat
dan intisari dasar-dasar Islam kemudian memadan dan menyesuaikan
dengan contoh
Islam iaitu Nabi Muhammad Sallallahu 'alahi Wasallam.
Sekiranya perlu
kita bahagikan tujuan-tujuan ini maka bolehlah dibahagikan seperti berikut:
1. Memahami
peribadi Nabi Muhammad SallaLlahu 'alaihi Wasallam menerusi penghidupan
dan suasana hidup
Baginda sendiri. Ini adalah untuk menentukan Muhammad Sallallahu 'alaihi
Wasallam itu
bukan sebagai manusia pintar tetapi dianya adalah pesuruh Allah Subhanahu
Wata'ala yang
menerima Wahyu dan taufiq dariNya. Supaya manusia seluruhnya dapat meniru
dan mengikut
suatu contoh yang unggul dalam segenap lapangan hidup yang harmoni, dari itu
juga dapat
dijadikan sebagai dasar-dasar hidupnya. Andaikata manusia ingin mencari suatu
contoh terbaik
bersifat universal, mereka akan dapat semuanya di dalam kehidupan
Muhammad
Sallallahu 'alaihi Wasallam, maka tidak hairanlah mengapa Allah menjadikan
Muhammad
Sallallahu 'alaihi Wasallam itu sebagai contoh kepada umat manusia. Untuk
demikian maka
Allah telahpun menegaskan dalam Kitab SuciNya yang bermaksud:
"Sesungguhnya
pada (diri) RasuluLlah itu menjadi contoh yang paling baik untuk (menjadi
ikutan)
kamu".
(Al-Ahzab 33 :21)
Semoga kupasan
tentang kehidupan Muhammad Salla lahu 'alaihi Wasallam boleh menolong
manusia memahami
dan mengecapi isi kandungan Al-Qur'an lantaran banyaknya ayat-ayat Al-
Qur'an yang
dihurai dan ditafsir-kan oleh kejadian dan peristiwa-peristiwa sejarah hidup
Nabi
Muhammad
SallaLlahu 'alaihi Wasallam. Agar setiap Muslim dapat mengumpulkan seberapa
banyak yang boleh
perbendaharaan kebudayaan dan pengetahuan Islam yang sebenar
samada
pengetahuan bersangkutan dengan 'aqidah kepercayaan, hukum hakam' dalam Islam
atau
tatasusilanya. Lebih tegas lagi penghidupan Rasulullah Sallallahu 'alaihi
Wasallam adalah
satu gambaran
dengan dimensinya yang jelas bagi prinsip-prinsip dan hukum-hukum Islam.
2. Membolehkan
para pendidik penda'wah Islam mencontohi dan mengajar, mengikut sistcm
pendidikan dan
pengajaran yang sihat kerana Muhammad SallaLlahu 'alaihi Wasallam sendiri
adalah sebagai
pendidik, penasihat, guru dan pertunjuk yang utama, tidak pemah membuang
masa begitu
sahaja malah sentiasa mencari dan menyiasat jalan-jalan dan sistem-sistem
pengajaran yang
terbaik semasa baginda (SallaLlahu 'alaihi Wasallam) berda'wah.
Antara faktor
yang menjadikan sejarah Nabi Muhammad SallaLlahu 'alaihi Wasallam ini mampu
dan berupaya
untuk sampai ke matlamat-matlamat tadi ialah kerana sejarahnya lengkap
meliputi segenap
bidang kehidupan sama ada segi kemanusiaan mahupun kemasyarakatan
yang terdapat di
kalangan manusia lain samada ianya sebagai seorang individu yang bebas
dengan faham
pembawaannya atau sebagai seorang anggota masyarakat yang cergas dan
terpengaruh oleh
unsur-unsur yang terdapat di dalam masyarakatnya.
Sejarah Muhammad
SallaLlahu 'alaihi Wasalam menghidangkan kepada kita sejarnbak contoh
utama bagi
seorang pemuda yang waras; peribadinya yang dipercayai orang di kalangan
keluarga dan
sahabat; seorang manusia yang menyeru uniat manusia ke jalan Allah secara
lemah-lembut dan
bersopan-santun; seorang pejuang yang mengorbankan sepenuh usaha dan
tenaga demi
menyampaikan seruan Allah, seorang ketua negara yang mendayung bahtera
pemerintahan
dengan cekap dan pintar seorang suami yang halus pergaulannya, seorang bapa
yang teliti dan
bijak menyempurnakan kewajipan terhadap anak dan isteri, seorang ketua turus
agung peperangan
yang cergas, penuh dengan tektik strategi persediaannya dan seorang
Muslim yang waras
lagi bijak membahagikan dedikasinya kepada Allah, keluarga dan sahabat
handai
(Radiyallahu 'anhum ajma'in). Tidak syak lagi bahawa mempelajari sejarah hidup
Muhammad
Sallallahu 'alaihi Wasallam ialah memahami semua sudut kemanusiaan.
2.SUMBER-SUMBER
SEJARAH RASULULLAH
Berhubung dengan
sumber-sumber sejarah Rasulullah bolehlah kita bahagikan seperti berikut:
Pertama:
Kitabullah (AI-Qur'an)
Ianya merupakan
sumber utama untuk memahami garis-garis kasar penghidupan Muhammad
Rasulullah
Sallallahu 'alaihi Wasallam. Pendedahan sejarah hidup Rasulullah dalam
al-Qur'an
melalui salah
satu aliran berikut:
a. Memaparkan
beberapa bahagian dari penghidupan baginda, seperti ayat-ayat yang
diturunkan
mengenai peperangan Badar, Uhud, al Khandaq atau al Ahzab .Juga seperti kisah
perkahwinannya
dengan Zainab binti Jahsy.
Mengulas
pertempuran-pertempuran dan kejadian-kejadian ini adalah untuk memberi
penjelasan
selanjutnya kepada apa yang dimusykilkan atau untuk menerangkan beberapa
kesamaran tentang
pertempuran dan peristiwa-peristiwa atau untuk menarik perhatian umat
Islam terhadap
sesuatu iktibar. Sebenarnya segala-galanya ini mempunyai makna dan hubung
kait yang amat
rapat dan mesra dengan sejarah dan riwayat hidup Rasulullah Sallallahu 'alaihi
Wasallam.
Kesemuanya ini menampakkan kepada kita sebahagian besar daripada aspekaspek
penghidupan
Rasulullah Sallallahu 'alaihi Wasallam dan hal ehwal yang bersangkutan
dengannya.
Sebenarnya
pendedahan Al-Qur'an Al-Karim tentang segala-galanya ini adalah terlalu ringkas
dan padat,
meskipun cara dan aliran pendedahan tadi kadang kalanya berlainan di antara
satu
sama lain namun
begitu kesemuanya ini tetap memaparkan cebisan-cebisan dan penerangan
secara ringkas
terhadap pertempuran dan kejadian yang bersejarah. Memang ini adalah jalan
dan aliran
Al-Qur'an Al-Karim di dalam menceritakan perihal-perihal para Anbiya' yang
terdahulu dan
umat manusia di zaman silam.
Kedua: Kitab
Al-Sunnah Al-Nabawiyyah (Hadith-hadith).
Hadith-hadith
Nabi yang sahih. Hadith yang dimaksud-kan di sini ialah isi kandungan
Kitab-kitab
Hadith yang
terkenal dengan kebenaran dan amanahnya, seperti Kitab Hadith Al Muwatta' oleh
Imam Malik, Al
Musnad oleh Imam Ahmad dan lain-lainnya.
Sumber yang kedua
ini lebih luas dan terperinci dari yang pertama. Sungguhpun begitu
mungkin kita
tidak dapat memberikan suatu gambaran yang lengkap tentang kehidupan
Rasulullah
Sallallahu 'alaihi Wasallam sejak dilahirkan hingga wafat-nya kerana beberapa
sebab:
a. Oleh kerana
Kitab-kitab Hadith ini disusun mengikut maudu' atau tajuk-tajuk fiqah ataupun
mengikut
unit-unit kajian yang bersangkut dengan syari'at Islam maka hadith-hadith yang
menceritakan
tentang penghidupan RasuluL-lah berselerak dan berkecamuk dalam maudu'-
maudu' fiqah.
b. Oleh kerana
para ahli hadith, terutamanya penyusun kitab hadith yang enam tidak
memerhatikan soal
ini ketika mengumpulkannya untuk disusun mengikut sejarah hidup
RasuluLlah, apa
yang mereka titik beratkan ialah penyusunan mengikut maudu' atau tajuk-tajuk
fiqah seperti
yang disebut tadi.
Ketiga:
Kitab-kitab Sejarah RasuluLlah SallaLlahu 'alaihi Wasallam.
Perihal riwayat
hidup Muhamrnad RasuluLlah SallaLlahu 'alaihi Wasallam di zaman silam
adalah melalui
dari mulut ke mulut tanpa mendapat perhatian untuk dibukukan, walaupun
terdapat
sebilangan kedl yang cuba menitikberatkan perhatiannya terhadap kejadian dan
peristiwa-peristiwa
dalam sejarahnya itu. Setelah beberapa ketika terdapat beberapa orang
cuba mencatit
riwayat hidup Rasulullah Sallallahu 'alaihi Wasallam ala kadar yang sampai ke
pengetahuannya
antara mereka seperti Urwah Ibnu Al Zubair (wafat, 92H), Abari bin 'Othman
(wafat, 105H),
Wahb in Manbah (wafat, 110H), Syarbabil bin Sa'd (wafat. 123H) dan Ibnu
"Syibab Al
Zuhri (wafat,124H).
Sayangnya apa
yang dituliskan oleh mereka ini telah hilang. Hanya tinggal beberapa bahagian
yang tercerai,
setengahnya terdapat dalam kitab Al-Tabari manakala sebahagian yang lain pula
tersimpan di
bandar Heidelberg di Jerman. Bahagian yang tersimpan di Jerman ini ialah
sebahagian dari
tulisan Wahb bin Manbah (110H). Kemudian timbul pula satu angkatan
penyusun riwayat
hidup Rasulullah Sallallahu 'alaihi Wasallam yang terkemuka antara mereka
ialah Muhammad
bin Ishaq (wafat, 152H) kemudian lapisan kedua, antara mereka ialah Al
Waqidi (wafat,
207H) dan Muhammad bin Sa'ad (wafat pada tahun 230H) penyusun kitab Al-
Tabaqat Al-Kubra.
Ahli sejarah
sebulat suara mengatakan bahawa apa yang ditulis oleh Muhammad bin Ishaq
merupakan
satu-satunya maklumat (dokumen) sejarah Rasulullah Sallallahu 'alaihi Wasallam
yang paling benar
dan boleh dipegang. Tetapi malangnya kitab beliau yang berjudul Al Maghazi
Wa Al Siyar telah
hilang dan kehilangannya mengakibatkan hilangnya intisari perpustakaan di
zaman itu.
Setelah masa beredar setengah abad lamanya barulah timbul seorang jaguh yang
lain iaitu Abu
Muhammad Abdul Malek yang lebih dikenal dengan Ibnu Hisyam, beliau telah
menghidangkan
kepada kita saringan sejarah Rasulullah Sallalahu 'alaihi Wasallam dengan
cara yang menarik
sekali. Sebenarya apa yang dikarang oleh Ibnu Hisyam itu adalah
kandungan
"Al Maghazi Wa Al Siyar" yang dikarang oleh Ibnu Ishaq dalam bentuk
ringkasan.
Ibnu Khillikan
telah menegaskan dalam bukunya begini:
"Ibnu Hisyam
ini ialah orang yang mengumpulkan Riwayat Rasulullah daripada Kitab "Al
Maghazi Wa Al
Siyar" yang dikarang oleh Ibnu Ishaq setelah disaring dan dibuat beberapa
pembaharuan,
tambahan dan ringkasan. Kemudian hasil itu dikenali dengan nama "Sirah
Ibnu
Hisyam".
Akhimya barulah orang lain cuba mengikuti jejak langkah mereka ini dalam usaha
mengarang dan
menyusun sejarah hidup RasuluLlah SallaLlahu 'alaihi Wasallam, terdapat
antara mereka
yang cuba membentangkan pelbagai aspek hidup RasuluLlah SallaLlahu 'alaihi
Wasallam. Sebahagian
dari mereka yang lain pula cuba mengkaji sudut- sudut hidup Baginda
yang tertentu,
seperti Al Asfahani dalam bukunya "Dala'il Al Nu-buwwah" dan
"Tanda-tanda
Kenabian".
Imam Tarmidzi pula dalam kitabnya (Al Asy Syamail) cuba menyingkap aspek yang
tertentu dan
begitu juga Ibn Al Qayyim Al Jauziy dengan bukunya "Zad Al Ma'ad".
3.RAHSIA PEMILIHAN
SEMENANJUNG ARAB SEBAGAI TAPAK PANCARAN ISLAM
Sebelum kita
memperkatakan sesuatu tentang sejarah hidup RasuluLlah SallaLlahu 'alaihi
Wasallam dan
Semenan-jung 'Arab di mana baginda hidup dan dipilih sebagai Rasul, ada
baiknya kalau
kita cuba menyingkap hikmat-hikmat Allah, mengapa terpilihnya Rasulullah dari
bumi ini dan
bangsa 'Arab pula sebagai pembawa obor da'wah Islamiyyah.
Untuk mengetahui
segala-segalanya pertama kita mesti mengetahui keistimewaan bangsa
'Arab dan
perangai serta tata penghidupannya sebelum Islam dan keadaan muka bumi
(geografi) dan
persekitarannya. Kemudian barulah kita membuat perbandingan dengan bangsabangsa
yang hidup
sezaman de-ngannya seperti Romawi, Greek dan India termasuk adat
resam, tatasusila
dan keistimewaan tamaddun mereka.
Pertamanya,
marilah kita mengkaji secara sepintas lalu bangsa-bangsa yang hidup di sekitar
tanah 'Arab
sebelum Islam: Dunia di kala itu boleh dikatakan telah dikuasai dan dikepalai
oleh
dua negara yang
gagah iaitu Parsi dan Romawi dan disenarai yang kedua pula ialah Greek dan
India. Parsi di
kala itu merupakan arena pertarungan agama dan falsafah yang beranika corak.
Pembesar dan
pemerintah pada keseluruhannya menganut agama Majusi (Zuradisy) yang
mana antara
ajarannya menggalakkan lelaki berkahwin dengan ibu nya, anak perempuannya
atau adik dan
saudara perempuannya.
Empayar Yazdajrid
kedua yang memerintah di pertengahan abad kelima Masihi telah berkahwin
dengan anak
perempuannya. Bukan setakat itu sahaja malah tatasusila dan sopan-santun
telahpun
terpesong dari garis-garis yang bersifat kemanusiaan. Mengikut apa yang
ditegaskan
oleh Al Imam Al
Shahras-tani dalam kitabnya yang berjudul Al-Milal Wa Al-Nihal, terdapat
antara ajaran
agama Mazdak yang menyebut bahawa kebebasan kaum wanita tiada hadnya.
Begitu juga
dengan kebebasan menggunakan harta benda dan seterusnya menjadikan wanita
dan harta benda
ini kepunyaan dan hak milik bersama, tidak ubah seperti air, api dan rumput di
mana semua
manusia boleh berkongsi tanpa sekatan. Seruan ini telah mendapat sambutan
yang begitu
hangat dari karangan mereka yang memang berhaluan demikian.
Kerajaan Romawi
(Rome) pula begitu meluap-luap dengan jiwa dan semangat penjajahan dan
bergelut dalam
persengketaan agama dengan pihak Kristian negeri Syam (Syria) dan Mesir. la
bergantung penuh
kepada kekuatan angkatan ten-teranya dan cita-cita penjajahannya yang
berkobar-kobar
dalam rangka percubaan memodenisasikan agama Kristian untuk disesuaikan
dengan matlamat
mencapai cita-cita dan kemahuannya.
Negara ini juga
berada dalam keadaan huru-hara dan kucar-kacir dari negara Parsi, yang hidup
dengan segala
kemewahan iaitu kemewahan dalam kemerosotan ekonomi dan pemerasan
terhadap rakyat
jelata. Kenaikan cukai yang begitu melambung tinggi merupakan suatu gejala
yang biasa dan
telah menjadi satu lumrah.
Greek tua pula
tenggelam ke dasar lautan khurafat dan dongeng yang tidak memberi sebarang
faedah dan
natijah yang berguna sama sekali. Negara India pula di kala itu menurut
Professor
Abul Hassan Al
Nadwi telah menegaskan bahawa ahli sejarah dan pengarang sebulat suara
mengatakan yang
India di permulaan abad keenam Masihi telah terlantar ke lembah
kemeroosotan
agama, akhlak dan kemasyarakatan. India bersama jiran tetangga dan
saudaranya turut
serta mengambil bahagian dalam memerosotkan akhlak dan kemasyarakatan.
Perlu kita
ketahui bahawa anasir-anasir yang menyeret bangsa-bangsa ini ke lembah
kerosakan dan
perpecahan ialah kemajuan dan tamaddun yang berasaskan kepada mata
benda (material)
semata-mata. Tamaddun ini telah tidak mengambil contoh-contoh ma'nawi dan
akhlak yang
sempuma sebagai landasan dan asas kemajuan. Tamaddun dan kemajuan
kebendaan dengan
anika sebab-akibat yang timbul darinya hanyalah tidak lebih dari satu jalan
semata-mata iaitu
satujalan yang tidak dapat memberikan apa-apa erti. Lantaran ketandusan
fikiran yang
waras dan contoh sempurna yang benar-benar dapat dihayatii
maka tamaddun dan
kemajuan yang dicapai itu telah membawa kehidupan manusia mengalir
ke tasik
kecelakaan dan huru-hara. Sebaliknya jika ahli fikirnya mempunyai akal fikiran
yang
waras dan
pertimbangan yang saksama maka tamaddun dan kemajuan tadi merupakan jalanjalan
yang indah serta
mudah pula menuju ke arah kesenangan dalam semua corak dan aspek
hidup. Biasanya
perkara ini tidak akan lahir kecuali melalui agama dan wahyu Ilahi sahaja.
Semenanjung 'Arab
di masa itu merupakan suatu kawasan yang tenang, jauh dan terpencil dari
gejala-gejala
huru-hara tadi. Bangsanya langsung tidak pemah merasai kemewahan dan
kemajuan seperti
Parsi; yang boleh membawa mereka ke arah kerosakan dan keruntuhan
akhlak dan tidak
pula mengagung-agungkan kekuatan tentera yang membolehkan mereka
menjajah
negara-negara di sekitamya. Mereka juga tidak menganut falsafah dan ideologi
yang
beranika ragam
seperti Greek Tua yang menyebabkan mereka menjadi mangsa kepada
dongengan dan
khurafat.
Tabi'at
semulajadi mereka ini tidak ubah seperti suatu "bahan yang mentah"
yang belum pernah
dilebur di
mana-mana dapur dan dicorak di mana-mana acuan seolah-olah terbayang di layar
penghidupan
rnereka seorang manusia semulajadi yang bersih rnempunyai kemahuan yang
kuat ke arah
pembentukan manusia yang terpuji yang rnempunyai sifat-sifat amanah, pemurah,
suka menolong dan
bencikan kezaliman. Apa yang mereka perlu hanyalah pengetahuan yang
dapat menyinari
jalan-jalan ke arah tersebut kerana mereka ini hidup dalam kejahilan yang
gelap memekat.
Kebanyakan mereka telah sesat untuk sampai ke arah kemanusiaan yang
sebenamya. Mereka
membunuh anak perempuan kerana mahu menjaga maruah,
membelanjakan
wang yang banyak dengan harapan mahukan kemuliaan dan berperang sama
sendiri dengan
tujuan mempertahankan kehormatan.
Segala-galanya
ini telah diterangkan oleh Allah Subhanahu Wata'ala di dalam Al-Qur'an:
Yang bermaksud;
"Dan
sesungguhnya kamu sebelum hari ini adalah dan golongan orang-orang yang telah
sesat".
(Al-Baqarah Ayat
198)
Penegasan ini
lebih merupakan keuzuran dan kemaafan bagi mereka daripada penghinaan ke
atas mereka.
Ini adalah
memandangkan bangsa-bangsa lain telah menggunakan tamaddun dan kemajuan
mereka sebagai
alat ke arah kerosakan sedangkan mereka ini sedar malah merancang
sedemikian. Di
samping semuanya ini, Semenanjung 'Arab di segi kedudukan muka buminya
pula terletak di
pertengahan bangsa-bangsa tersebut (iaitu Parsi dan Rome) yang bergolak di
sekelilingnya.
Muhammad Al
Mubarak seorang professor Mesir telah mengutarakan pendapat dengan
katanya:
'"Orang yang
memerhati dan memandang kepada bangsa 'Arab akan dapat melihat
bagaimanakah
bangsa Arab boleh berdiri di masa silam di tengah-tengah dua tamaddun yang
melebar di kiri
kanan. Di sebelah kirinya tamaddun barat yang keterlaluan telah cuba
mendapatkan
gambaran dan imej manusia dengan alirannya yang kering pucat tak berhias dan
tidak berjejas
dengan hakikat keinsanannya. Di sebelah kanannya pula tamaddun kerohanian
dan kejiwaan yang
melambung ke alam khayalan seperti yang terdapat di India, China dan
sebagainya."
Setelah kita
dapat menggambarkan hal keadaan bangsa 'Arab dan semenanjungnya sebelum
Islam juga hal
keadaan bangsa-bangsa lain yang mengelilinginya maka mudahlah bagi kita
menyingkap di
sebaliknya apakah hikmat-hikmat Allah mengutuskan Rasul utusan di
Semenanjung 'Arab
itu dan bangsa 'Arab pula merupakan golongan pertama buat merintis
jalan-jalan ke
arah penyebaran obor seruan da'wah Islamiyyah yang kini telah dianuti oleh umat
manusia di
seluruh pelusuk alam.
Bukanlah
sepertimana yang disangka oleh setengah-se-tengah golongan yang mengatakan
bahawa
pengikut-pengikut agama yang sesat adalah sukar untuk mengubati jiwa mereka dan
sukar memberi
tunjuk ajar kerana mereka ini ta'sub (fanatik) dan membanggakan keburukan,
kehancuran dan
kemusnahan yang pada sangkaan mereka semuanya baik. Sedangkan
mengubah dan
memberi tunjuk ajar kepada mereka yang sedang mencari-cari kebenaran lebih
mudah kerana
mereka ini sama sekali tidak menafikan kejahilan mereka sendiri dan tidak pula
membanggakan atau
bermegah-megah dengan hasil tamaddun kerana mereka langsung tidak
mempunyai tamaddun.
Golongan ini paling mudah sekali untuk diperbaiki dan diberi dorongan
kepada mereka.
Bagi kita bukanlah ini yang dikatakan hikmat Ilahi, kerana penganalisaan yang
seumpama ini
hanya tepat kepada mereka yang mempunyai daya dan tenaga yang terbatas
sahaja, memilih
yang senang dan meninggalkan yang susah kerana tidak mahukan penat lelah.
Andaikata Allah
mahu menjadikan pancaran da'wah Islamiyyah di mana-mana bahagian di
Parsi atau di
Rome atau di India bersinar cemerlang maka sudah pasti pula Allah akan
menyediakan
kemudahan dan cara-cara sehingga berjaya da'wahnya seperti mana yang
berlaku di
Semenanjung 'Arab. Soal ini tidak pula menjadi bebanan, kerana Allah Subhanahu
Wata'alah
Pencipta 'alam semesta. Namun hikmah Allah memilih Semenanjung 'Arab dan
Rasul utusan itu
tadi (seorang yang buta huruf - tidak boleh membaca dan menulis seperti
mana yang
diterangkan oleh Allah dalam Kitab SudNya) agar manusia seluruhnya tidak merasa
syak wasangka
terhadap keNabian dan keRasulanNya.
Sebagai penutup
dan epilog kepada hikmah Allah ialah suasana persekitaran tempat Rasulullah
diutuskan di mana
di dalamnya wujud suatu biah (suasana) buta huruf juga dan jika
dibandingkan
dengan bangsa-bangsa lain yang hidup di sekelilingnya mereka juga belum
pernah dimasuki
dan diracuni oleh sebarang tamaddun, pemikiran dan kerumitan falsafah yang
berserabut.
Di antara hikmat
Ilahi juga ialah menghindarkan perasaan syak wasangka manusia apakah
Muhammad
SallaLlahu 'alaihi Wasallam ini boleh membaca dan mempelajari kitab-kitab lama
yang mengandungi
sejarah manusia purba dan tamaddun negara tetangga dan menghindarkan
juga sangkaan
buruk terhadap Muhammad sekiranya dakwah Islamiyyah ini timbul di kalangan
umat manusia yang
bertamaddun dan mempunyai falsafah seperti Parsi, Greek Tua atau
Romawi. Sebabnya
ialah sangkaan buruk ini akan memberi suatu gambaran yang buruk iaitu
dari siri
tamaddun dan falsafah yang terakhir dalam bentuk tamaddun yang tulen serta
kemas
dengan
perundangan yang lengkap. Hikmah-hikmah Ilahi ini telahpun diterangkan dengan
tegas danjelasnya
dalam Al-Qur'an:
Yang bermaksud:
"Dialah
(Allah) yang telah mengutuskan di kelompok buta huruf seorang utusan daripada
kalangan mereka
(untuk) menyampaikan kepada mereka ayat-ayatNya dan menjauhkan
mereka daripada
syirik dan mengajar mereka kitab-kitab dan hikmat, dan sesungguhnya
mereka itu
dahulunya dalam kesesatan yang amat sangat. "
(Al-Jumu'ah 62 :
2)
Sudah kehendak
Allah mengutuskan utusanNya yang buta huruf, begitu juga bangsa yang akan
timbul Rasul di
ka-langannya juga satu bangsa yang kebanyakannya buta huruf, agar mukjizat
keNabian dan
syari'at Islam itu terjulang nampak dan jelas di antara dogma-dogma dan seruan
manusia lain yang
beranika corak.
Di sana terdapat
hikmat Ilahi yang lain, dan boleh diringkaskan seperti berikut:
1. Seperti yang
diketahui di mana Allah Subhanahu Wata'ala telah menjadikan Baitui Haram itu
tumpuan dan
kesejahteraan untuk umat manusia seluruhnya dan merupakan rumah yang
pertama untuk
manusia beribadat serta mempraktikkan rukun-rukun agama. Sesungguhnya
lembah Makkah ini
telah menjalankan dan melaksanakan seruan bapa para Anbiya' iaitu
Sayyidina Ibrahim
'Alaihi sallam. Tepat dan kena pada tempatnya di mana kawasan yang mulia
ini menjadi muara
seruan agama Islam yang pertama iaitu| agama Nabi Ibrahim dan juga
tempat pengutusan
Nabi yang terakhir .
2. Di segi
kedudukan ilmu alam maka semenanjung 'Arab ini telah dipilih untuk bebanan
tanggungjawab
da'wah Islamiyyah, kerana situasi dan kedudukannya di tengah-tengah
berbagai bangsa.
Ini menyebabkan penyebaran da'wah Islamiyyah di kalangan bangsa-bangsa
dan negara yang
di sekelilingnya tersebar dengan mudah. Ini temyati sekali bila kita mengkaji
semula perjalanan
da'wah Islamiyyah di zaman permulaannya dan di zaman khulafa al-
Rashidin. Memang
tepat seperti yang ditegaskan tadi.
3. Dan sebagai
hikmat Ilahi juga yang menjadikan bahasa 'Arab itu sebagai media da'wah
Islamiyyah dan
bahasa yang pertama buat menerang dan mentafsirkan percakap-an atau
kalam Allah 'Azza
wa jalla untuk disampaikan kepada kita.
Kalau kita perhatikan
dengan teliri tentang keistimewaan bahasa-bahasa diikuti dengan satu
perbandingan
dengan bahasa 'Arab maka dengan jelas kita dapati yang bahasa 'Arab
mempunyai banyak
keistimewaan yang sukar didapati dalam bahasa-bahasa lain. Maka sudah
layak baginya
untuk menjadi bahasa yang pertama dan utama untuk umat Islam di mana
mereka
berada.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan