Selasa, 5 Julai 2011

SUATU KESEDIHAN KHUSUS KEPADA KANAK-KANAK IRAQ



Ini bukan suatu propaganda, ini bukan tajuk saya, ini adalah tajuk laporan UNICEF yang menyatakan: "Dekad peperangan dan sekatan antarabangsa telah bertukar Iraq menjadi salah satu tempat terburuk untuk kanak-kanak di Timur Tengah dan Afrika Utara, dengan sekitar 3.500.000 hidup dalam kemiskinan, 1.5 juta di bawah umur lima tahun kekurangan zat dan 100 bayi mati setiap hari"(ingat bahawa data PBB adalah berdasarkan kepada anggaran konservatif, juga politik)




Laporan itu kemudiannya berkata: "Bagi mencapai MDG (matlamat pembangunan milenium) lebih 400,000 kanak-kanak Iraq zat perlu menerima makanan yang mencukupi, manakala hampir 700,000 akan perlu mendaftar di sekolah-sekolah. Kematian bayi juga perlu dikurangkan dari 100, manakala kira-kira 3000000 kanak-kanak lain memerlukan tahap kebersihan yang lebih baik ...."


"Ini bukan hanya statistik, di sebalik angka, setiap angka itu ada kanak-kanak yang menderita dalam senyap. Mencapai matlamat ini tidak mustahil jika Iraq menguruskan untuk memberi tumpuan kepada empat juta  kanak-kanak yang telah dinafikan hak. "


Dalam pada itu, eksploitasi kanak-kanak untuk tujuan peperangan amat mendukacitakan dan laporan itu memberikan contoh berikut:
"Tentera Mahdi (Syiah) telah mengambil dan menggunakan kanak-kanak sebagai askar sejak awal konflik Pada tahun 2008, sesetengah kanak-kanak adalah 376. terbunuh dan 1594 cedera, manakala pada 2009, 362 kanak-kanak terbunuh dan 1044 cedera. Pada tahun 2010, sekurang-kurangnya 194 kanak-kanak terbunuh dan 232 cedera dalam konflik, terutamanya di Baghdad, Diyala dan governorates Ninewa. "


Dan jika perkara di atas tidak mencukupi, laporan itu memberi amaran "ancaman lain kepada kanak-kanak yang dikenal pasti meletup-sisa-sisa perang, yang mendakwa nyawa dan menyebabkan kecederaan lama selepas operasi pertempuran. Satu kelompok dianggarkan bomblets 2660000 dan 20 juta periuk api kekal di bumi Iraq, mencemarkan 1700 km persegi. "


Laporan itu bagaimanapun TIDAK menyebut - kesan dari US / UK akibat sisa Uranium pada kanak-kanak, juga tidak membuat laporan itu menyebut apa-apa pencemaran Perindustrian dan Nuklear yang dihasilkan oleh sisa toksik - pembuangan sisa Iran di Selatan dan di Anbar itu. Juga tidak menyebut laporan, 500'000 benar-benar yatim kanak-kanak yang tinggal di jalan-jalan di Baghdad sahaja. Ia juga tidak menyebut peningkatan kadar buruh kanak-kanak ... atau pengedaran dan penjualan kanak-kanak Iraq, penculikan mereka setiap hari, ataupun pantang besar - pengedaran seksual, eksploitasi, dan perhambaan kanak-kanak Iraq ...


Paling penting, laporan itu tidak menyatakan bahawa pada 1980, bahawa PBB yang sama menegaskan bahawa Iraq telah membuat lonjakan pembangunan, dan dalam bidang penjagaan kesihatan dan pendidikan (melalui pembasmian buta huruf dan menyediakan pendidikan percuma sehingga jawatan peringkat siswazah) ia berjaya untuk mencapai indeks negara maju.


Akhir sekali, laporan ditinggalkan menyimpulkan bahawa Kanak-kanak Iraq menderita dalam diam.


khusus kepada kanak-kanak Iraq.


-(sumber pelbagai google)
 





Tiada ulasan:

Awak Terlalu Baik Untuk Saya

Dalam gambar ini, okay kita kenal Ricardo Kaka, pemenang Balon d’Or sebelum era dominasi Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo. Perempuan sebel...