Khamis, 28 Mei 2020

Krisis Pertengahan Umur

Umur 20 lebih nak masuk 30 ni biasanya ramai yang kata dah tua. Aktiviti apa-apa pun dia kata nak slow dah. Tapi tunggulah umur nak cecah 40. Masa tu pasti ada keinginan nak rancak balik. Nak skate balik la, nak pi gig balik la, nak main motor la, nak itu la, nak ini la.

Itu lumrah. 

Sebab umur nak ke 30-an itu umur pencarian. Dia akan gelabah bila ketinggalan dari segi pekerjaan, perkahwinan dan sebagainya. So apa-apa aktiviti masa muda yang dikira 'lagha' akan sedaya upaya ditinggalkan, untuk menumpukan pada fasa 'pencarian'. Fokus kata orang. 

Tapi umur menghala ke 40-an walaupun kebanyakan orang mungkin hampir stabil hidupnya, ia adalah fasa-fasa kekosongan dan kesunyian. Ketinggalan apa pun dia malas nak peduli dah. Dia akan lebih banyak mengenang dan teringat pada fasa-fasa 'liarnya' yang penuh suka-duka bersama member, bersama hobi dan aktiviti lamanya. Ini fasa-fasa kerinduan yang perlu diisi dengan sesuatu.

Mungkin, lumrahnya manusia disengajakan hidup sebegitu. Menjalaninya sebagai batas-batas ujian.

Cuma, terpulang pada kita untuk hidup bagaimana; mengenang, terus-terusan bernostalgia, menjalaninya semula dengan tidak terlalu hanyut atau mungkin,

dilemaskan terus.

Semoga kita berjaya.
Pitri Skater Guar Chempedak

Tiada ulasan:

Awak Terlalu Baik Untuk Saya

Dalam gambar ini, okay kita kenal Ricardo Kaka, pemenang Balon d’Or sebelum era dominasi Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo. Perempuan sebel...