Ahad, 22 April 2018

Tour Palembang Tahun 1

Pengembaraan ke Palembang berlaku secara tidak sengaja bilamana ketika melayari sensawang airasia.com tiket untuk 4 kali penerbangan cuma 100RM dengan 1 meal. Jadi aku pun mengajak sahabat adrenalin junki aku si Ahmad Raimi. Beliau bersetuju walau masa untuk memula perjalanan lagi 14 bulan.
Nah dan hari perjalanan pun bermula. Isteri menghantar aku ke Bandara (bandar udara) Alor Setar pada lewat malam, aku menaiki penerbangan tengah malam ke KLIA2, beliau seperti biasa masih bermuka manis walau aku tahu dalam hati sedikit celaru kerana tidak dapat mengikut kali ini. Pengembaraan udara terakhir kami hampir setahun lalu menghadri kenduri kahwin sahabat aku Sofyan di Kota Bandung.
Sesampai di KLIA2 Ahmad Raimi belum tiba jadi aku mengguna masa berseorangan aku merayap di sekitar mencuci mata. Pada pandangan aku golongan pekerja di KLIA2 di monopoli oleh mereka dari Borneo dan  buruh imigran India,Nepal dan Bangladesh.
Bebeza dengan golongan pekerja di Bandara Dubai di monopoli mereka dari Filipina. Nanti itu aku ceritakan bila perlu.
Flight kami pukul 8.00 pagi jadi jam 4 kami sudah boleh standby. Kami masok awal sempat solat. Aku lagi sempat mandi. Kebetulan terjumpa sahabat PEKETUM Safwan Taufik yang kebetulan duty pada haritu.
Awal pagi di udara amat indah. Melihat awan  hampir sepanjang perjalanan buat aku kagum. MasyaAllah. Cantik sungguh. Berbaloi dengan pengorbanan cuti meninggal keluarga hari ini.










Kami tiba di Palembang sekitar jam 9.00 pagi maseh awal. Jadinya mengambil keputusan untuk ke Pasar Ikan berdekatan Jambatan Ampera yang merupakan mercu tanda Bandar Palembang.





Pengangkutan utama kami sebab jalan laki2 sahaja kami guna banyak teksi motor. Sehala perjalanan sekitar RM3.00 ok berbaloi. 






..Bersambung.



Tiada ulasan:

PANAS LIT LIT

MANDI KERANA LETIH BERPUASA Daripada Abu Bakar bin Abdurrahman radhiyallahu ‘anhu; “Telah berkata sahabat yang menceritakan kepadaku: Aku pe...