QUTBAH PERSIDANGAN

"..Wahai saudara dan saudari sejiwa ku, ada pesan yang ingin kami sampaikan kepada diri kami dan sekalian kita.. Sesungguhnya kami sampaikan ini dengan yang sebenarnya.. Semoga ia menjadi pedoman dan peringatan buat diri kami dan sekalian kita hendaknya..
Kembalilah kepada ALLAH dengan jalan dzikir (ingat) yang sebenar-benarnya.. Dan hendaknyalah senantiasa akan sekalian kita memperbaharui Syahadah (penyaksian) kita dengan yang sesungguhnya.. Dirikanlah Shalat, perbanyakkanlah Shaum, tunaikanlah Zakat dan Haji dengan yang sebenar-benarnya.. Itulah jalan yang lurus, lagi menyelamatkan kita di dunia dan akhirat.. Himpunkanlah seluruh kewajiban ini di dalam diri sekalian kita, dengan jalan hikmah dan ehsan yang hakikat..
Perhatikanlah kembali Bai'at sekalian kita dan niat yang asal mula kita, lagi renungkanlah pula dari mana kita bermula di dalam melangkah di jalan Khalwatiyyah ini.. Sesungguhnya ALLAH menjadi saksi di atas tangan-tangan perjanjian sekalian kita.. Janganlah ada yang bersikap ingkar dan lalai dengan amanah serta kesaksian sekalian kita.. Sesungguhnya pula, janganlah sekalian kita berpaling sesudah menghadapkan wajah kepada ALLAH, sesudah kesaksian kita.. Sesungguhnya kami tidak mengada-adakan jalan ini, melainkan kami ambil dan warisi daripada yang terdahulu dari kami..
Sesungguhnya tidaklah pula jalan ini bersambungan, melainkan dengan persambungan jalan dari Sayyidina Ali Karamallahu 'anhu, yang diperturunkan daripada Baginda Agung Nabi Muhammad s.a.w bin Abdullah.. Justeru peliharakanlah dan jangan sampai lari.. Sesungguhnya kami peringatkan akan diri kami dan sekalian kita akan perihal ini..
Wahai saudara dan saudari sejiwa ku, peliharalah lidah kita dari berdusta dan mencaci cela.. Peliharalah pula tangan kita dari menyalahi kuasa, mencedera, mengemis harta dan menyentuh dunia.. Peliharalah jua yang terutamanya hati kita dan sifat kebencian, haloba, sombong, penting diri, serta segala sifat yang tercela.. Janganlah kita menjadi orang yang meraih keuntungan dari kebaikan dan penderitaan orang lain.. Sesungguhnya yang demikian akan memakan kejujuran hati kita, dan mengotori kemurnian jiwa kita pula..
Wahai saudara dan saudari sejiwa ku, kami nyatakan dan pertegaskan kepada diri kami serta sekalian kita akan perihal ini, semoga ALLAH memberkati dan meredhai hati dan jiwa kita dengan cahaya keberkatan CINTA-NYA yang sejati.. Sesungguhnya tiada jalan yang lebih dekati untuk sampai ke negeri asal, melainkan dengan jalan dzikir yang hakikat.. Dan kami berlepas diri daripada orang-orang yang mengkhianati serta menyalahi.."

#wanji

‪#‎SayyidAhmadHidayatullah‬
‪#‎BISMILLAH‬



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PALA TAW RIDE 2016 MALAY-SIAM-LAOS-CAMBODIA

CUKUP SATU KALI RIDE KE SATU - SATU TEMPAT.

Perlis Bike Jam 2014