Dari:-
Prof Madya Dato’ Dr Mohd Asri Zainul Abidin
(sertai facebook DrMAZA.com dan twitter realDrMAZA)
Perkataan rahmat yang digunakan dalam bahasa kita berasal
dari bahasa Arab. Rahmah dari kata rahima yang bermaksud kasih atau kasihan
belas. Dari perkataan ini lahirnya perkataan rahim (womb), perkataan ar-Rahman
dan ar-Rahim dari akar rahima ataupun rahmat dalam bahasa kita dan lain-lain
lagi.
Hidup ini dibina atas cinta dan rahmat. Tanpa cinta dan
kasih hancurlah kehidupan. Justeru surah-surah dalam al-Quran kesemuanya
–kecuali Surah at-Taubah- bermula dengan basmalah iaitu ‘dengan nama Allah
ar-Rahman (Yang Maha Pengasih) Lagi ar-Rahim (Maha Penyayang)’. Hubungan Tuhan
dengan manusia serta alam keseluruhannya berasaskan cinta dan kasih. Hubungan
manusia dengan Tuhan juga berasaskan cinta dan kasih. Mencintai Tuhan adalah
asas dalam keimanan. Sesiapa yang membenci Tuhan maka dia tidak beriman.
kasih
Dakwah Atas Rahmat
Tuhan jadikan belas kasih dan sayang sebagai asas kehidupan
yang sejati. Ketika membicarakan tentang Nabi Muhammad s.a.w, Allah menyebut:
(maksudnya)
“Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang rasul dari
golongan kamu sendiri, yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan
yang ditanggung oleh kamu, yang sangat inginkan kebaikan bagi kamu, (dan) dia
pula kepada orang-orang yang beriman sangat belas sayang dan sangat rahmat
(kasih) (Surah at-Taubah, 128).
Ertinya, dakwah Nabi s.a.w tidak bermula kebencian kepada
mana-mana kumpulan yang tidak melancar permusuhan kepada ajaran Allah. Tidak
seperti anggapan bahawa kebencian adalah asas hubungan antara muslim dengan
Barat ataupun Timur, dengan Yahudi ataupun Kristian, dengan secularist ataupun
agnostic ataupun selain mereka. Asas hubungan muslim dengan pihak lain bukan
dengan slogan ‘permusuhan’ ataupun ‘kebencian’ seperti yang difahami oleh
sesetengah pihak. Sebaliknya ia berasaskan misi Nabi s.a.w : (maksudnya)
“Kami (Allah) tidak utuskan engkau (Wahai Muhammad)
melainkan rahmat untuk sekelian alam” (Surah al-Anbiya 107)
Suami Isteri
Hubungan suami isteri dibina atas cinta dan rahmat. Ia tidak
dibina atas selera seks semata tanpa rasa kasih dan rahmat. Tidak juga atas
kehendak wanita yang mahukan nafkah dan tempat tinggal semata. Jika hanya atas
selera seks, atau atas keperluan untuk makan dan pakai ataupun kepentingan yang
lain tanpa ikatan cinta dan rahmat, kehidupan suami isteri tidak akan bahagia.
Itu sebenarnya hubungan untuk mengambil kesempitan atas kepentingan tersendiri
antara pasangan. Akhirnya ia akan melahirkan rasa tidak puas hati dan
kebencian. Rasa cinta dan kasih simpati dalam hubungan pasangan adalah fitrah
alam ciptaan Tuhan. Firman Allah: (maksudnya)
“Dan di antara tanda-tanda kebesaranNYA, bahawa Dia
menciptakan untuk kamu pasangan dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang
mesra dengannya, dan dijadikannya antara kamu (suami isteri) perasaan kasih
sayang dan rahmat (belas kasihan). Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi
keterangan-keterangan bagi orang-orang yang berfikir”. (Surah ar-Rum, 21)
Sesiapa yang kononnya mencintai ataupun dicintai pasangannya
hanya kerana kedudukan ataupun hartanya maka sesungguhnya dia sedang hidup di
luar dari ‘natural design’ yang Tuhan tetapkan untuk kehidupan pasangan
suami-isteri. Sesiapa yang disayangi kerana harta ataupun kedudukannya semata,
hakikatnya dia tidak disayangi ataupun dicintai tetapi sedang dikhianati.
Apabila kedudukan dan hartanya hilang, maka dia akan melihat kepalsuan
kehidupan.
Maka isteri yang hanya mementing harta dan pangkat dalam
hubungan, bukanlah isteri dalam ertikata sebenar. Dia tidak patut menduduki
tempat ‘seorang isteri’ dalam kehidupan seorang lelaki. Isteri yang seperti
itulah yang telah merosakkan reputasi ramai pemimpin dunia ini. Wanita yang
seperti itu patut ‘dipecat’ dari kerusi isteri.
Begitulah juga jika sesiapa yang memiliki suami yang hanya
mahukan seks semata, tanpa memberikan belaian kasih sayang. Tubuh diratah
rakus, disetubuhi sepuasnya tapi dalam masa yang lain dimaki hamun, ataupun
dipukul dan dihina semahunya. Lelaki yang seperti itu tidak layak menduduki
tempat sebagai suami dalam kehidupan. Jika seorang wanita memiliki suami
seperti itu, dia sepatutnya menggunakan peruntukan syarak seperti khulu’ dan
fasakh agar lelaki seperti itu tidak hadir dalam hidupnya dan tidak lagi
menjamah tubuhnya. Andainya ada pegawai yang menasihati ‘jangan minta cerai,
sabar!’ itu menunjukkan dia pegawai agama yang malas membuka fail, ataupun
jahil tentang tabiat penciptaan kehidupan yang Allah jadikan. Sabda Nabi s.a.w
mengherdik lelaki seperti ini dengan menyatakan:
“Sengaja seseorang kamu memukul isterinya bagaikan hamba
sahaya kemudian menyetubuhinya di waktu lain” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Ibubapa
Hubungan antara keluarga juga hendaklah atas cinta dan belas
kasih. Seorang anak hendaklah dibesarkan atas belas kasih, bukan kebencian
ibubapa. Untuk itu dalam al-Quran, Allah mengajar kita berdoa kepada kedua
ibubapa dengan menyatakan (maksudnya)
“Katakanlah: Wahai Tuhanku, kasihanilah mereka berdua
seperti mereka mendidikku semasa kecil” (Surah al-Isra, 24).
Walaupun arahan ini ditujukan kepada anak, tetapi ia
pengajaran buat ibubapa agar mendidik anak dengan belas kasihan. Jika ibubapa
tidak mendidik anak dengan belas kasihan semasa kecil, maka bagaimana mngkin
doa ini akan sesuai untuk mereka nanti?!
Bapa ataupun ibu yang zalim, memukul ataupun menyeksa anak
dengan cara yang salah adalah manusia yang tidak layak memikul gelaran ibu
ataupun bapa. Ibu bapa yang menengking anak bukan pada tempatnya atau memaki
hamun anak dengan bahasa yang buruk dan jelik bukan pendidik yang layak
mendapat doa al-Quran tadi. Mereka inilah yang merosakkan masa depan dan kehalusan
budi serta akhlak anak-anak. Hubungan asal anak dan ibubapa yang berasas cinta
dan rahmat bertukar menjadi dosa dan kebencian.
Maka tidak hairan jika ibubapa yang cuai itu dilupai oleh
anak mereka apabila dewasa nanti. Perbuatan melupai ibubapa itu tidak baik,
tetapi kehilangan rahmat akan menghilangkan segalanya. Apabila melihat Nabi
s.a.w mencium cucu baginda al-Hasan bin ‘Ali, Al-Aqra’ bin Habis berkata bahawa
dia mempunyai sepuluh orang anak, tiada seorang pun dia pernah cium. Nabi s.a.w
berkata kepadanya:
“Sesungguhnya sesiapa yang tidak kasih, dia tidak akan
dikasihi” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Sahabat
Hubungan antara sahabat juga demikian. Sahabat sejati bukan
sekadar kerana ada kepentingan tertentu, tetapi hubungan kasih dan rahmat. Dalam
hadis Nabi s.a.w bersabda:
“Sesungguhnya dari kalangan hamba-hamba Allah adanya
golongan yang mereka bukan para nabi, atau para syahid. Namun para nabi dan
para syahid cemburu kepada mereka pada Hari Kiamat disebabkan kedudukan mereka
di sisi Allah”. Para sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah! Beritahulah kami
siapakah mereka?”. Jawab Nabi: “Mereka itu golongan yang cinta mencintai dengan
ruh Allah, tanpa ada hubungan kekeluargaan dan bukan kerana harta yang
diidamkan. Demi Allah, sesungguhnya wajah-wajah mereka adalah cahaya, mereka
berada atas cahaya. Mereka tidak takut pada saat manusia ketakutan, mereka
tidak berdukacita ketika manusia berdukacita”. Lalu baginda membaca ayat
al-Quran: (maksudnya) “Ketahuilah sesungguhnya wali-wali Allah tiada ketakutan
untuk mereka dan tidak pula mereka berdukacita” (Hadis riwayat Abu Daud,
dinilai sahih oleh al-Albani).
Pemerintah
Hubungan rakyat dan pemerintah juga demikian. Ia bukan
hubungan pihak yang kuat menentang pihak yang lemah. Bukan hubungan kuasa,
cukai, harta dan ketaatan membabi buta. Ia hubungan kasih dan rahmat. Di atas
kasih dan rahmat, ketaatan diberikan dan kuasa dilaksanakan. Sabda Nabi s.a.w
“Pemimpin yang baik ialah pemimpin yang kamu cintai mereka
dan mereka mencintai kamu, kamu mendoakan mereka, mereka mendoakan kamu.
Pemimpin yang jahat ialah pemimpin yang kamu benci mereka, mereka juga membenci
kamu dan kamu melaknat, mereka juga melaknati kamu”. (Riwayat Muslim).
Marilah kita memastikan cinta dan rahmat itu sentiasa
subur dan berkembang dalam masyarakat kita. Kita tidak boleh hidup dengan
kebencian, kita hanya boleh dan wajar hidup dengan cinta dan rahmat. Kehidupan
yang dibina atas kebencian hanya akan merosakkan fitrah insani yang Allah
ciptakan. Kembali kepada syiar Nabi s.a.w: “Sesungguhnya sesiapa yang tidak
kasih, dia pula tidak akan dikasihi".
Tiada ulasan:
Catat Ulasan