Rabu, 8 Julai 2020

Marco Melgrati

Awalnya, saya melihat gambar ini, saya tidak mengerti apa makna disebaliknya. Ingatkan kucing itu telah melihat ekor ular yang menonjol dari lubang kecil dan kucing tersebut terfikir itu adalah ekor tikus, maka dia ingin menarik dan mengusiknya hingga keluar. 

Kemudian, saya mengetahui bahawa gambar ini adalah karya terkenal seniman ilustrator Itali, Marco Melgrati, yang mana lukisannya tersebut memiliki erti: 
“Anda tidak akan pernah tahu dengan siapa anda berurusan, jadi tolong hormati satu sama lain sepanjang hidup anda".  

Dalam kehidupan ini, apa yang kita lihat hanyalah sebahagian yang sangat kecil daripada seluruh kebenaran. Kalau kita melihat orang lain berjaya, hidupnya nampak tanpa beban, kita menjadi iri.

Kenapa? 🙁
Kita tidak pernah tahu keseluruhan ceritanya. Setiap orang mempunyai masalah dan ujian sendiri. Semua org ada cerita hidup masing-masing.. 

Jadi buanglah iri hati. Syukuri apa yang kita miliki. Sebaliknya, jangan pula kita sombong bila kita berada di kedudukan yang tinggi dan meremehkan orang lain..

Tiada ulasan:

Awak Terlalu Baik Untuk Saya

Dalam gambar ini, okay kita kenal Ricardo Kaka, pemenang Balon d’Or sebelum era dominasi Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo. Perempuan sebel...