Catatan

Tunjukkan catatan dari Mei, 2016

Sebelum semua semua

Imej
_Ketika umur kita bawah 10 tahun, kita percaya bahawa bermain merupakan perkara sangat penting. Sebab itu kita suka bermain. Pagi petang siang malam mahu bermain.__Ketika umur kita belasan tahun pula, kita merasakan kebebasan itu lebih penting. Sebab itu kita ingin menyuarakan pendapat sendiri. Ingin suara didengari. Kita banyak memberontak dan sedikit keras kepala. Kita menjadi degil dan tidak mahu mendengar kata.__Beranjak kepada umur 20-an, kita berasakan pendidikan dan kerjaya pula penting. Sebab itu kita belajar bersungguh-sungguh untuk memperoleh kerjaya yang setimpal. Kadang-kadang kita berasa menyesal tidak belajar bersungguh-sungguh dahulu. Melihat kawan-kawan mendapat pekerjaan yang baik kita berasa cemburu. Alangkah ruginya kita mempersiakan hidup sebelum ini.__Meningkat kepada umur 30-an, kita semakin sedar bahawa kewangan itu pula penting. Masa inilah kita sedang membina hidup. Membina keluarga. Ingin membeli kereta,  rumah, tanah, aset, melancong dan sebagainya.__Namun a…

Pilihan Ride 2017 Buat Empa Semua

Imej
Empa semua percaya dak dalam hidup ini, tak beropa kali kita dapat memilih. Tak banyak kali kita dapat banyak pilihan.Kebanyakan yang kita dapat cuma yang terhidang di depan Mata.
Pada mula arah di awal simpang akhirnya kita menuju ke hujung jalan, adakah kita jumpa bahagia, atau kita cuma kan berhujung duka.Saat aku mula tulis ni aku berbelah bagi untuk mula stori p Phuket ni atau stori Kustomfest Jogjakarta yang lama simpan dalam gubuk. Sebabnya story Phuket Bike Week dah keluaq Kapcai Mei. Story Ghani dengan cover merka Ghairah ala2 X GF Pyan yang fulltime artis tu.
Seperti yang empa semua pembaca Kapcai maklum, maw empa ikut stori dalam mag ni. Stori Phuket memang ada tiap-tiap tahun dari 2011. Jadi bila aku kata tahun 7 macam miss 1. Sbb yang 1st adalah pada 2010. Yang tu pi 3 biji naik gerek fixie. Aku, Jan Barber dan Am Time Tunnel. Tahun 2011 pula  p 12 biji yang tu aku naik EX5 stori tu ada dalam Mag ni Tahun 2011. Tahun 2012 pi dengan LC juga, yang tu pun tak ramai dalam 28…

Cafe Racer Wannabe

Imej
#easternbobber #miribikeweek2016

Cuba

Imej
Bersahabat dan di mamah usia.

Hujung Nyawa

Imej
Apabila Allah beri aku rezeki aku usaha untuk mengisi segala kesempatan Yang ada.

RIDE & CAMP @ GOPENG PERAK MALAYSIA

Imej
kawan ku yang baik hati,
aku menulis lagi kali ini aku mengatur jemputan Jemputan untuk bersetia kawan sabenarnya aku pun tidak pasti apa pengisian kali ini Kerananya kita belum pernah beriadah begini.
aku harap kau akan dapat datang
kawan ku yang baik hati,
hari sabtu 23 Julai nanti.
Allah setuju kita jumpa nanti. GOPENGHAGEN '16 info:- 0123060911

Apa kata ustaz tentang GST? (wajib tengok!)

Imej

Wahab

Imej
Isu Wahhabiyyah: Tingkap Yang Disangka PintuApabila isu Wahhabiyyah timbul di tengah masyarakat hari ini, ia membawa saya mengimbau kenangan pahit saya melihat perpecahan yang menimpa pelajar Malaysia di Jordan pada akhir 90’an. Perbalahan tentang soal Salaf dan Khalaf telah mengucar kacirkan kehidupan pelajar dan ia terus berlarutan hingga ke hari ini.
Pelajar boleh memanggil rakannya “hoi fasiq!” dan terlintas juga ketika itu, apakah yang bakal terjadi kalau penyakit ini dibawa pulang ke tanah air?
Pada masa itu, saya bermastautin di Ireland dan datang ke Jordan pada musim panas.
Di Ireland, saya ada seorang housemate berbangsa Perancis yang ketika itu baru 9 bulan memeluk Islam. Dia masuk Islam selepas terpikat dengan falsafah, dan keindahan syair-syair Jalaluddin ar-Rumi. Jadi, orangnya agak ‘sufi’ dan jiwanya halus. Sedikit malang, dalam usia Islamnya yang begitu muda, dia telah dirunsingkan dengan suntikan maklumat supaya di dalam perjalanan Islamnya, beliau hendaklah berhati-ha…