Khamis, 14 Februari 2013

KAREN HILL TRIBE-PAI

Dari Karen Hill Tribe (Kampung puak perempuan leher panjang), penjelajahan di teruskan lagi ke Pai.

Jalan dari Mae Hong Son ke pai melalui 762 selekoh kami tiba di Pai pada pukul 915malam, cuma sekali perkara yang tidak diingini berlaku kepada kumpulan  kami di mana melibatkan mesin tungangan terbesar (baca skuter jenama SYM). Ketika kami tiba di Pai bacaan suhu menunjukkan 17darjah. Sungguh sejuk. Ketika mahu bergerak ke esokan pagi bacaan suhu 11darjah.



Pai (Thai: ปาย) adalah sebuah pekan kecil di Wilayah Hong Son Mae utara Thailand, Sebuah pekan yang menarik dan tenang penuh dengan penginapan untuk backpackers, dengan  berhampiran sempadan Myanmar, kira-kira 50 miles/80 km ke utara Chiang Mai di laluan utara Mae Hong Son. Ia terletak di sepanjang Sungai Pai. Pekan ini mempunyai status thesaban tambon dan meliputi bahagian tambon Wiang Tai Pai daerah. Pada tahun 2006, ia mempunyai penduduk 2284.

Mengakses

Pai terletak di Route 1095, yang menghubungkan Mae Hong Son dengan Chiang Mai. Lapangan Terbang Pai, yang telah decommissioned selama 20 tahun, adalah berturap dan diubahsuai pada tahun 2005-6, dan pada 1 Februari 2007, Siam Penerbangan Am memulakan perkhidmatan penumpang harian ke dan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Chiang Mai.

Pelancongan dan Pembangunan

Pai pernah pasar kampung yang tenang yang didiami oleh orang Shan (etnik Tai yang budaya dipengaruhi oleh Burma; lihat seksyen Sejarah di bawah), tetapi kini Pai terutamanya hidup subur di pelancongan. Terkenal di kalangan Backpackers untuk suasana santai, pekan ini penuh rumah tumpangan murah, kedai cenderamata dan restoran. Dalam berdekatan bandar spa dan kem gajah. Lagi di luar bandar, terdapat beberapa air terjun dan beberapa mata air panas semulajadi yang berbeza-beza dalam suhu 80-200 darjah Celsius. Sesetengah resort ketuk air panas dan makan air panas ke dalam banglo peribadi dan kolam renang awam. Sebagai Pai terletak di kaki gunung, banyak pelancong menggunakannya sebagai asas untuk trekking dan melawat puak-puak bukit seperti Karen, Hmong, Lisu dan Lahu. Satu lagi tarikan yang ketara adalah Pasaran cemerlang di bandar ini Rabu yang membawa besar dan berwarna-warni ramai penduduk tempatan dan orang puak dari seluruh Lembah Pai.

Satu jalan di Pai
Pai baru-baru ini telah muncul pada peta pelancongan Thailand dan telah menerima peningkatan infrastruktur utama termasuk lapangan terbang dengan beberapa penerbangan harian, empat (4) 7-Elevens, beberapa kecil untuk resort mewah bersaiz sederhana, berjumlah lebih daripada 350 hartanah penginapan, hidup beberapa kelab muzik, bar bir dan tiga (3) set lampu trafik. Ini telah dilakukan sedikit untuk melemahkan semangat yang kecil dan damai bandar di luar musim. Walau bagaimanapun, ia telah membawa kepada kemasukan baru-baru ini pelaburan perniagaan dan spekulasi tanah oleh kedua-dua Farang (asing bukan Asia) dan bandar besar Thai. Walaupun berasal beberapa perubahan besar sebagai usia baru kemakmuran Pai, yang lain menunjukkan kepada kehilangan adat tradisi dan budaya Pai.

Pada musim pelancongan yang tinggi November hingga Mac terdapat sejumlah besar pelancong. Sebelum tahun 2006, pelancong asing dikuasai, tetapi sekarang pelancong Thai membentuk majoriti, terutamanya selepas Pai telah diketengahkan di dalam dua popular, buatan Thailand filem romantis, Surat: JOD Mai Rak (Thai: จดหมาย รัก, 2004) dan Jung Ruk (Thai: รัก จัง, 2006). Semasa musim tinggi, jumlah pelancong membengkak ke titik di mana Pai mengalami kesesakan lalu lintas, serta kekurangan bekalan elektrik, air, dan petrol.

Pai mempunyai festival muzik kerap serta menganjurkan Kejohanan ENDURO Antarabangsa.

Sejarah

Melainkan dinyatakan sebaliknya, maklumat dalam seksyen ini adalah berdasarkan mengenai sejarah tempatan Pai pemastautin Thomas Kasper Pai:

Kawasan moden Pai telah didiami selama lebih daripada 5,000 tahun. Kira-kira 2,000 tahun lalu, puak Lua (atau Lawa) adalah kumpulan etnik dominan di seluruh kawasan utara Thailand hari ini, dan beberapa keturunan mereka masih tinggal di kampung-kampung hanya kira-kira 20 km dari Pai.

Sejarah direkodkan kawasan bermula kira-kira 800 tahun yang lalu dengan penubuhan penyelesaian (hari ini dikenali sebagai Ban Wiang Nuea) kira-kira 3 km ke utara moden Pai. Ban Wiang Nuea diasaskan pada 1251 Masihi oleh Shan pendatang dari rantau Burma moden utara. Disebabkan terpencil dan pengasingan di kawasan ini, orang-orang pada masa-masa terutamanya terputus dari berita dunia luar dan oleh itu tidak banyak berkenaan dengan politik Lanna dan seluruh Thailand. Itu berubah secara drastik dalam perjalanan abad ke-14 dan 15, apabila peneroka pertama tiba dari Chiang Mai. Ia adalah sebahagian dasar Lanna masa untuk menghantar rakyat setia kepada takhta Lanna kota kara empayar, dalam usaha untuk menyatukan dan mengesahkan pihak berkuasa wilayah Lanna. Hasilnya ialah satu konflik yang akhirnya membawa kepada beberapa siri peperangan ke atas penguasaan wilayah di kawasan Pai. Tentera Lanna akhirnya mengalahkan tentera Shan pada 1481, memaksa mereka untuk bersara ke wilayah Burma. Keluarga Shan yang telah menetap di kawasan itu untuk jangka masa yang panjang, mewujudkan isi rumah, pertanian tanah mereka dan meningkatkan keluarga mereka, telah diberikan kebenaran tinggal oleh putera Lanna, bersama-sama dengan tahap tertentu autonomi budaya dan sosial di bawah undang-undang dan pihak berkuasa Lanna kerajaan. Ban Wiang Nuea akibat menjadi sebuah kampung yang jelas terbahagi kepada dua bahagian oleh dinding ke dalam sebahagian "Shan" dan "Lanna" sebahagian.

Pada separuh kedua abad ke-19, kuasa kolonial Perancis dan England, yang sudah ditubuhkan pengaruh mereka di Vietnam, Kemboja, Laos dan Myanmar, telah melihat kawasan moden Thailand dengan minat yang semakin meningkat. Untuk mengukuhkan pengaruh Siam dan pihak berkuasa di rantau sempadan utara, rumah diraja digalakkan Northern Thai dari wilayah seperti Payao, Lamphun dan Nan untuk berhijrah ke kawasan-kawasan. Hasilnya lagi konflik: perjuangan terakhir antara Lanna Thai dan Shan di Ban Wiang Nuea berlaku pada tahun 1869, apabila tentera Lanna akhirnya mengalahkan lawan Shan mereka dalam pertempuran yang berakhir dengan kemusnahan jumlah kampung. Seluruh kampung telah dibakar ke tanah. Semua struktur yang berdiri di Ban Vieng Nuea hari ini adalah hasil daripada usaha-usaha pembinaan semula berikutnya penduduk kampung.

Terdapat sudah "jalan" (yang mengambil masa sehingga seminggu untuk merentasi) terkemuka dari Chiang Mai ke Pai dalam abad ke-19. Penyelesaian ini dikenali sebagai Ban Wiang Tai, dan ia berkembang menjadi bandar moden yang kita tahu sebagai Pai. Ramai pendatang baru memilih untuk menetap di kawasan itu bersama-sama rangkaian yang menghubungkan laluan ke Mae Hong Son.

Pada tahun 1943, Jepun memulakan beberapa projek untuk mewujudkan tentera yang cekap dan laluan pengangkutan peralatan antara Thailand dan Myanmar dalam menyokong serangan yang dirancang mereka pada Imphal dan Kohima. Di samping Keretapi terkenal Kematian melalui Kanchanaburi, salah satu daripada projek-projek ini adalah peningkatan "jalan" yang sedia ada dari Chiang Mai Pai dan campur aduk laluan ke Mae Hong Son. Kaedah menyeberangi Sungai Pai kira-kira 10 km tenggara Bandar Pai tidak, pada masa ini, ditentusahkan. Sebuah jambatan di tapak yang telah didirikan selepas perang dan tersilap bertajuk 'Perang Dunia II Memorial Bridge'. Ia nampaknya didirikan (dan kemudiannya dilanjutkan dua kali) dalam menjalankan projek-projek pembaikan jalan raya oleh kerajaan Thai. Cubaan Jepun untuk membangunkan sambungan jalan antara Chiang Mai Pai dan Mae Hong Son telah ditinggalkan pada tahun 1944 awal apabila ia menjadi jelas bahawa penambahbaikan tidak dapat disiapkan dalam masa untuk serangan yang dijadualkan pada Imphal. Jalan yang belum selesai tidak berkhidmat sebagai saluran berundur bagi Jepun selepas kekalahan buruk mereka di Imphal dan Kohima.

Pada tahun 1967, kerajaan Thai mula membangunkan jalan utama dari Chiang Mai melalui Pai Mae Hong Son, yang dikenali hari ini sebagai Route 1095, tetapi tidak selesai membuka laluan sehingga awal hingga pertengahan 1990-an.

Sejarah terkini Pai adalah salah satu gelombang penghijrahan: di samping itu gelombang yang disebutkan di atas lama Shan dan pendatang Lanna, pendatang Karen tiba dalam abad ke-18, Lisu dan Lahu orang dari kawasan selatan China tiba di awal abad ke 20, keluarga Islam dari Chiang Mai mula tiba untuk menubuhkan perniagaan perdagangan bermula sekitar 1950, kumpulan Kuomintang melarikan diri Mao Zedong menubuhkan komuniti di Pai awal tahun 1960-an, dan akhirnya satu gelombang baru pelarian dari Negeri Shan Myanmar telah tiba dalam beberapa dekad yang lalu, melarikan diri dari kegawatan yang disebabkan oleh Junta Burma untuk bekerja sebagai buruh di Thailand.
:-sumber pelbagai lebai google.







































































Tiada ulasan:

Awak Terlalu Baik Untuk Saya

Dalam gambar ini, okay kita kenal Ricardo Kaka, pemenang Balon d’Or sebelum era dominasi Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo. Perempuan sebel...