Rabu, 5 September 2012

SUKAN PARALIMPIK




Sukan Paralimpik adalah kejohanan yang kedua terbesar di dunia antarabangsa selepas Sukan Olimpik, ia melibatkan pelbagai acara sukan yang melibatkan atlet dengan pelbagai ketidakupayaan fizikal dan intelektual, termasuk masalah pergerakan, amputasi, buta, dan cerebral palsy.Semua Sukan Paralimpik ditadbir oleh Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa (IPC).
Paralimpik telah bermula pada tahun 1948 dari perhimpunan kecil askar Britain selepas Perang Dunia II, yang melibatkan askar-askar yang telah kehilangan anggota badan,  untuk menjadi salah satu peristiwa terbesar sukan antarabangsa menjelang awal abad ke-21.

Sukan Paralimpik yang dianjurkan selari dengan Sukan Olimpik , manakala IOC diiktiraf Khas Dunia Sukan Olimpik termasuk atlet kurang upaya intelek, dan Deaflympics termasuk atlet pekak. [1] [2]
Penjelasan rasmi untuk nama "Paralimpik" adalah bahawa ia berasal dari kata depan Yunani παρά, Pará ("sebelah" atau "bersama-sama") dan dengan itu merujuk kepada pertandingan yang diadakan selari dengan Sukan Olimpik. [3] Summer Games 1988 diadakan di Seoul adalah kali pertama istilah "Paralimpik" datang ke kegunaan rasmi.

sumber; pelbagai google.




Tiada ulasan:

Awak Terlalu Baik Untuk Saya

Dalam gambar ini, okay kita kenal Ricardo Kaka, pemenang Balon d’Or sebelum era dominasi Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo. Perempuan sebel...