SELEMBUT SUTERA SELAJU ANGIN

*Gambar untuk hiasan semata-mata.


Strok lancar, pedal yang berkesan dan bermomentom(ada lajak) adalah sangat penting untuk prestasi berbasikal. Pepatah Perancis menyebut perkataan untuk gerakan mengayuh 'souplesse' memberikan rupa mudah tanpa kesukaran pada masa yang sama menyampaikan pendorongan ke tahap yang maksima.

Panduan kebiasaan dari akan mengarahkan anda untuk berfikir tentang mengayuh dalam bulatan (tanpa berhenti untuk terus laju),tetapi pada hakikatnya, putaran pedal adalah terlalu cepat untuk kita fikirkan.
Hasil kajian yang terbukti dari pemerhatian kepada pelumba bertaraf dunia telah menemui  4(empat) komponen untuk menghasilkan terjahan lancar seperti sutera selaju angin.

1. Downstroke: merupakan suatu tindakan semula jadi menunggang basikal dengan menggunakan otot quadriceps yang kuat untuk menolak pedal. Banyak penunggang baru cenderung untuk menggunakan gaya tersentak-sentak menikam tetapi teknik ini adalah tidak pro. 

*seharusnya menggabungkan tiga lagi tujahan bahagian lain.

2. Bottomstroke: Cara yang terbaik untuk menggambarkannya adalah tindakan mengelap sesuatu dari tapak kasut kamu. Dengan berbuat demikian, anda sebenarnya melanjutkan bahagian strok pedal di mana anda sebenarnya boleh memohon kuasa. Ia juga memudahkan peralihan yang lancar kepada upstroke yang demikian adalah amat penting untuk kecekapan mengayuh keseluruhan.

3. Upstroke: Dalam keadaan menunggang biasa, anda tidak perlu memikirkan tentang menarik(mengangkat kaki). Kajian penunggang basikal atas telah menunjukkan hampir tiada bukti menarik semasa upstroke.Pengecualian hanya ini adalah semasa sprinting agresif atau daripada mendaki pelana. Semua anda cuba untuk mencapai pada upstroke 'unweight' kaki untuk membuat beban kurang untuk downstroke kaki bertentangan.

Untuk melakukan ini, hanya menumpukan perhatian kepada tindakan  lutut anda kepada selari dengan seberapa segera.

4. Topstroke: Jika anda telah retak memandu lutut anda ke arah hendal, maka peralihan dari upstroke untuk downstroke perlu menjaga kebajikan sendiri. Juga, kaki yang bertentangan yang menarik melalui di bawah strok akan membantu untuk memberikan momentum tambahan untuk mula menolak ke bawah.



Terdapat beberapa cara untuk meningkatkan kemahiran mengayuh anda:

Peralatan berteknologi tinggi: Pengalaman berbasikal jumlah dalam bangunan yang CompuTrainer menawarkan analisis mengayuh berteknologi tinggi dalam bentuk SpinScan. Bagi setiap strok pedal graf tork dihasilkan membolehkan anda untuk melihat mana-mana tompok leper. Juga, anda boleh membandingkan dalam masa sebenar kuasa output setiap kaki dan, dengan mengimbangkan mereka, dengan serta-merta meningkatkan teknik anda.

Kekangan yang timbul? Pakej CompuTrainer yang lengkap akan menetapkan anda kembali £ 1300! www.computrainer.co.uk

Dapatkan FIXIE BIKE: Berbasikal pada gear tetap akan lancar mengayuh anda dan meningkatkan irama anda. Latihan pada fixie  adalah jalan tradisional untuk mengayuh sempurna dan benar-benar membolehkan anda untuk membangunkan rasa kaki anda bekerja bersama-sama untuk menghasilkan pusingan sempurna. Ia mengajar anda untuk berjuang bersama basikal dan pergi dengan gerakan dan momentum.

seterusnya sesi di landasan (roller trainer) juga boleh mencapai matlamat yang sama. Juga, kelas berputar dalam gimnasium pada basikal tetap - untuk latihan tambahan.

Tunggang barangan kasar: Dalam satu kajian yang membandingkan sebatan pedal jenis penunggang basikal, penunggang gunung datang dengan gaya mengayuh yang paling cekap. Ini adalah kerana pada permukaan longgar dan lumpur, walaupun kuasa melalui strok adalah penting untuk mengekalkan daya tarikan. Off-road bukit mengulangi yang panjang, longgar yang timbul memanjat adalah cara terbaik untuk bekerja pada teknik mengayuh anda - dan akan memberi manfaat kepada pengendalian basikal anda juga.

Pergi berkaki tunggal: Best dilakukan ke atas pelatih tertutup atas sebab-sebab keselamatan yang ketara, latihan berkaki tunggal adalah salah satu cara yang paling berkesan untuk meningkatkan mengayuh anda. Selepas memanaskan badan, pilih gear sederhana / rintangan yang mudah untuk menghidupkan dengan lancar pada 90-100rpm tanpa menyebabkan keletihan otot.

Buka klip satu kaki, rehat di bangku, dan terus berputar dengan kaki yang lain. Bekerja untuk satu minit, tumpuan kepada salah satu daripada empat peringkat strok pedal. Selepas satu minit, putaran mudah dengan kedua-dua kaki selama satu minit sebelum bertukar ke kaki yang lain.

Cuba untuk melaksanakan 5-10 minit pada setiap kaki, bekerja ke atas semua aspek strok pedal. Anda akan terkejut betapa janggal dan tidak menentu strok anda akan merasa untuk memulakan tetapi, selepas beberapa sesi, anda akan melihat peningkatan yang ketara.

SUMBER DARI PELBAGAI LEBAI GOOGLE.




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PALA TAW RIDE 2016 MALAY-SIAM-LAOS-CAMBODIA

CUKUP SATU KALI RIDE KE SATU - SATU TEMPAT.

Perlis Bike Jam 2014